První převážení - krátce o metabolismu a ketóze a cvičení

 


Na ketodietě je příjemné, že na začátku to jde hodně rychle dolů, proto už první převážení dává krásné výsledky - u mne -3,6 kg, ale je to hlavně vizuální efekt, protože se tělo odvodňuje. Nejedná se tedy ještě o ztrátu tuku.

Já to mám ráda, protože mám lehčí nohy, trpím díky sedavému zaměstnání - nyní na HO, nedostatkem rutinního pohybu a nohy, resp. kotníky, mi rády otékají. 

Úkolem hubnutí není ztrácet vodu, ale tukové zásoby. Ovšem po prvním týdnu, kdy odchází hlavně voda, se rychlý váhový ubytek zpomalí a začne se hubnout tuk, protože vaše tělo v ketóze jede na tucích.

Obyvkle jsou zásoby energie uložené jak v tucích - ty dlouhodobé, tak ve škrobech (cukrech) - střednědobé a krátkodobé. 

Co se stane, když tělu přestaneme dodávat energii ze sacharidů? Během dlouhého vývoje se naše těla naučila využívat různé strategie k přežití a kromě pálení glykogenu (pro tělo primární) umí pracovat i s tuky. A s tím pracuje zase ketodieta. Nutí tělo využívat k zabezpečení energie hlavně metabolismus tuků. 

Co je důležité? Při dietě ať už jakékoliv nutíte tělo vydávat více energie než přijímáte, aby jste se zbavili mnohdy nadbytečných tukových zásob. Ovšem tělo začne šetřit na výdeji energie a zúsporní svůj chod. Při dietě chceme ztrácet tuky, ale nechceme ztrácet svalovou hmotu - protože je pro nás velmi výhodná - svalová tkáň potřebuje energii, a my se potřebujeme nadbytečné energie zbavit. 

Pohyb je velmi důležitý. Tělo v úsporném režimu dá pryč, co nepotřebuje a klidně se zbaví i svalů, pokud je ale nevyužíváme. Cvičením se tělo zpevní, udržují se svaly a říkáme tělu, tohle mi neber, tohle potřebuji, vem si raději tu tukovou tkáň! Ovšem i pohyb by měl být přiměřený vašemu stavu a zvykům.

Na začátku hubnutí z vysokové nadváhy velice doporučuji obyčejnou chůzi a plavání, popřípadě jízdu na rotopedu. Samozřejmě záleží hodně na tom, na co se kdo cítí.

 Nicméne, při změně životního stylu, je důležité zavádět změny postupně a je výhodnější je zavádět pomaleji a tak, že budou udržitelné. Přepálený start není z hlediska dlouhodobého hubnutí a následného udržení zhubnuté váhy nejlepším řešením. 

Komentáře

Oblíbené příspěvky